Fotograferen in de sneeuw   Nelleke Wallenburg

Fotograferen in de sneeuw - Nelleke Wallenburg

Fotograferen van winterse plaatjes

 

Fotograferen in de natuur geeft mij energie en brengt mij op bijzondere plekken. Het geeft mij verwondering en rust. Mijn oog legt vast maar wil soms alle kanten op, en ben altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Ieder seizoen heeft zijn charme en schoonheid. Het lengen van de dagen, de eerste zonnestralen, bont gekleurde bladeren of verse sneeuw in de duinen... De winter is in aantocht, en ik ga dan ook in dit blog een aantal tips meegeven voor het fotograferen in de sneeuw.

Fotograferen in de sneeuw - Nelleke Wallenburg

Naar buiten

 

Zorg dat je je camera en objectief zo droog mogelijk houdt. Gebruik een zonnekap om sneeuwvlokken op je objectief te voorkomen. Onder koude omstandigheden hebben de batterijen in je camera minder capaciteit, waardoor je minder foto’s kunt maken. Zorg voor reservebatterijen. Als je jouw koude camera weer mee naar binnen neemt, dan zal er zich condensatie van vocht op je camera afzetten. Laat je camera in je tas met de ritsen dicht langzaam opwarmen. Het liefst in een wat koelere ruimte in huis.    

Fotograferen in de sneeuw - Nelleke Wallenburg

Witbalans

 

De witbalans op je camera bepaalt simpel gezegd de kleur temperatuur van je foto. Als je de juiste witbalans instelt komen de kleuren op je foto natuurlijk over. De witbalans bepaalt of de foto koel of juist warm toont, en beschermt je bij een goede instelling tegen kleurzweem. Op de meeste camera’s kun je de witbalans instellen. Je kunt kiezen uit onder andere bewolkt, zon, daglicht, schaduw en kunstlicht. De witbalans wordt aangeduid in de maat Kelvin. Hoe warmer de kleur is bijvoorbeeld kaarslicht, hoe lager de Kelvinwaarde moet zijn. Foto’s nemen in de sneeuw is niet echt makkelijk, sneeuw is wit en het weerkaatst licht.

Kelvinwaarde voor  witbalans

 

1000 -  2000 Kelvin--------------Kaarslicht

2500 -  3500 Kelvin -------------Gloeilamp, halogeenlamp

3000 -  4000 Kelvin--------------Zonsopkomst en ondergang

4000 -  5000 Kelvin--------------TL licht

5000 -  5500 Kelvin--------------Flitslicht

5000 -  6500 Kelvin--------------Daglicht 

7500 -               Kelvin--------------Schaduw 

6500 -  8000 Kelvin--------------Licht bewolkt 

9000 -10000 Kelvin-------------Zwaar bewolkt

Fotograferen in de sneeuw - Nelleke Wallenburg

Witbalans op daglicht. Kelvinwaarde 6000

Met een automatische instelling voor de witbalans op je camera kan de foto er blauw uitzien.  Als je de foto nabewerkt is dit geen probleem, als je ten minste in Raw fotografeert. Wil je dat de foto gelijk goed van kleur is dan zet je de witbalans op bewolkt of schaduw. Dit is een warmere kleur temperatuur en dan zal de sneeuw op de foto wit van kleur zijn. Als je camera een instelling sneeuw heeft kun je hem daarop instellen. Deze instelling kiest zelf de witbalans en de belichting.   

Witbalans op de automatische stand - Nelleke Wallenburg

Witbalans op de automatische stand

Witbalans op bewolkt. Kelvinwaarde van 6500 - Nelleke Wallenburg

Witbalans op bewolkt. Kelvinwaarde van 6500

Creatief met witbalans

 

Er zijn verschillende manieren om creatief met je witbalans om te gaan. Je kunt zelf bepalen of je je foto warm of koel wil laten lijken. Bij gebruik van een polarisatiefilter  worden de kleuren in de foto's nog sterker, en wordt  het contrast verhoogd en de lucht krijgt een diepere kleur blauw. 

Witbalans op bewolkt - Nelleke Wallenburg

Witbalans op bewolkt 

Witbalans op kunstlicht - Nelleke Wallenburg

Witbalans op kunstlicht

Rijp

 

Bij vorst en mist ontstaat er rijp. Door de bevroren dauwdruppeltjes krijg je glinsterende  gekaderde blaadjes en takjes die perfect zijn om tegenlicht opname’s te maken. Rijp en ijsbloemen zijn relatief makkelijk te fotograferen omdat deze verschijnselen vaak in de winter op de vroege morgen voorkomen. Het mooie van de wintermaanden is de laagstaande zon, en de zachtere kleuren bij zonsopkomst, dat zorgt voor een mooi contrast.

Fotograferen in de sneeuw - Nelleke Wallenburg
Fotograferen in de sneeuw - Nelleke Wallenburg
Fotograferen in de sneeuw - Nelleke Wallenburg

Compositie

 

De compositie is een manier om de kijker naar de belangrijkste elementen van de foto te begeleiden. Een goede compositie kan ervoor zorgen dat je een prachtige foto krijgt terwijl het onderwerp saai is. Er zijn heel wat compositieregels, die ik zelf vaak doorbreek. Het blijft tenslotte toch je eigen gevoel, smaak en stijl. Het is onmogelijk om je aan al deze regels te houden.          

Fotograferen in de sneeuw - Nelleke Wallenburg
Fotograferen in de sneeuw - Nelleke Wallenburg

Sneeuw geeft weinig kleur in de omgeving, waardoor je bijna zwart/witte beelden kunt maken, wat ook mooi is. Soms worden je foto’s wel pentekeningen. Ook een mooi detail is dat je iets zoekt wat fel van kleur is wat er uitspringt in de sneeuw.

 

Sneeuwvlokken zie je beter tegen een donkere achtergrond. Met het licht van opzij krijg je vaak mooiere beelden. Je kunt spelen met de sluitertijd, maak van de sneeuwvlokken strepen door je camera op een statief met een lange sluitertijd in te stellen.   

 

Het gebruik van lijnen met een sneeuwlandschap geeft vaak een mooi beeld. Het fotograferen van een detail in tegenlicht laat alle sneeuwkristallen stralen. Wees dus niet bang om tegen de zon in te fotograferen en kijk wat voor een effect dit geeft.   

 

Ga tijdens zonsopkomst of zonsondergang op pad voor een mooie warme gloed op de  sneeuw.   

Fotograferen in de sneeuw - Nelleke Wallenburg

Belichting

 

De camera raakt in de war van sneeuw. De ijkwaarde van de belichtingsmeter is altijd ingesteld op een bepaalde grijswaarde, en ziet de sneeuw als overbelicht. Als de belichtingsmeter op nul staat en je maakt een foto, dan zal de sneeuw er grauw uitzien. Dit is heel eenvoudig op te lossen door te overbelichten. Probeer zelf uit op je camera hoeveel je kunt overbelichten. Check tussentijds je histogram. Als er rechts veel ruimte is in je histogram dan is je foto nog te donker. Er moeten aan de rechterkant van je grafiek hoge waarden staan. Een richtlijn voor overbelichting is bij zonnig weer +twee stops. Bij bewolkt weer +een stop. Bij de halfautomatische standen zoals diafragma en sluitertijd voorkeuze kun je de min en plus knop gebruiken.                                                                  

Fotograferen in de sneeuw - Nelleke Wallenburg

Dank je wel voor je aandacht. Klik op de link voor meer informatie  over mijn Foto Tips.  

 

  • Fotograferen in de sneeuw 

  • Geen licht geen foto

  •  Reflectie & Compositie 

  • De beste sluitertijd kiezen

  • Alles over Diafragma

  • Fotograferen van wild & vogels

  • Fotograferen in de herfst                                                                                  

Categorie Boeken - voor de beginnende tot gevorderde fotograaf

klik op de afbeelding voor de categorie boeken voor de beginnende tot gevorderde fotograaf

Een reactie en/of vraag kun je plaatsen in het reactievenster onder de slideshow. In de slideshow zie je een kleine impressie van de meer dan vijftig blogs van team Boeksz . Zij bloggen over fotograferen, verbeelding, fotoreizen, natuur, foto tips, gedichten en het leven zelf! (Klik op een foto om de blog te lezen.) 

© 2018 Peter Haitsma

peter@photographyandbooks.com

Boeksz & Fotografie, de plek voor fotografie- en natuurliefhebbers

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Pinterest Boeksz