Fotograferen in de herfst   Nelleke Wallenburg 

Ik zal mij even voorstellen……….

Ik ben Nelleke geboren en getogen op de Veluwe. Mijn hart ligt bij fotografie met een mega voorkeur voor natuurfotografie. Ik vind het heerlijk om door de bossen te lopen, en te luisteren naar de vogels op de achtergrond. Ik was al gek op de natuur voordat ik mijn liefde voor fotografie ontdekte 10 jaar geleden.

 

Ik heb cursus na cursus gevolgd, en ben autodidact geschoold, om zoveel mogelijk over dit vak te weten te komen. En nog steeds leer ik bij. Ook vind ik portretfotografie leuk.  Als ik portretten fotografeer wacht ik af en pak dan de juiste momenten voor het vangen van de juiste blik. Ik fotografeer met een DSRL Nikon en heb diverse lenzen.

HERFST

De herfst is een geweldige tijd om te fotograferen. De veranderende kleuren, de mistige ochtenden leveren vaak sfeervolle plaatjes op. En omdat de dagen korter worden betekend dat je niet zo vroeg je bed uit hoeft voor een mooie zonsopgang. In de ochtend zo net na zonsopkomst is het licht vaak zo mooi, dat het bijna een magisch tintje krijgt, vanwege de mooie herfstkleuren.

 

Ik wil een aantal tips meegeven die voor jou misschien wel het perfecte herfstplaatje oplevert. Bij de tips die ik geef, ga ik er vanuit dat je enige kennis hebt van je camera, en weet hoe je diafragma, sluitertijd en iso in kan stellen. Mocht ik reacties krijgen van lezers die dit graag nog een keer uitgelegd willen hebben, dan zal ik dat in een volgend blog behandelen.

De herfstkleuren komen het best tot zijn recht als je de witbalans op bewolkt zet. Op deze stand springen de kleuren er meer uit. Met de witbalans kun je kleur temperaturen compenseren.

 

Een polarisatiefilter zorgt voor meer verzadiging in je kleuren, en laat reflecties naar voren komen. Let er wel op dat deze filter donker is, en dat het voor langere sluitertijden zorgt. Door een langere sluitertijd neemt de camera meer licht op, en worden kleuren sterker.

 

Om de mist goed vast te leggen moet je 1 stop overbelichten. Ik ga er van uit dat de camera in de M stand staat. Door de witte kleur van de mist, zal je camera automatisch gaan onderbelichten. De camera ziet veel lichte plekken en zal komen tot een b.p. lichtwaarde,  zodat de foto er wat donkerder uit komt te zien. Daarom wordt er meestal 1 stop overbelicht.  Check om te controleren wel even je histogram nadat je de foto hebt gemaakt.                                     

Er is sprake van een juiste belichting als de belichtingsmeter op 0 staat. Bij lichtmeting spelen 3 waarden een rol. Dat is de sluitertijd, diafragma en iso.  Deze 3 kun je onderling wijzigen in stops waarbij de belichtingsmeter op 0 blijft staan.  Als je de één wijzigt met min 1 stop, zal je de andere waarde met plus 1 stop moeten wijzigen. Hoe je dit wilt doen ligt aan het effect wat je wilt meegeven aan de foto. Bijvoorbeeld je scherpte diepte.

Wil je een close-up maken van een herfstblad, gebruik dan het tegenlicht, want dan wordt de kleur van het herfstblad extra versterkt.

Naast de bessen, kastanjes, noten en spinnenwebben, kun je ook vallende bladeren fotograferen. Je kunt ook iemand anders bladeren in de lucht laten gooien. Bospaden en lanen zorgen voor een mooie compositie, zodat de aandacht van de kleuren toch iets rustiger wordt door het lijnenspel van het bospad.

 

Wanneer je een detailfoto maakt met veel diepte, bijvoorbeeld van een paddenstoel, krijg je meer focus met een mooie bokeh op de achtergrond. Je gebruikt hiervoor een groot diafragma {klein getal}.Hierdoor heb je weinig scherpte diepte zodat de achtergrond vervaagd.

Om zonneharpen te fotograferen, ben je vaak al een uur verder na zonsopgang, de zon moet eerst de bossen binnen dringen. Om de stralen te zien moet je tegen de zon in lopen. Meestal belicht ik iets onder zodat de zonnestralen eruit springen. Omdat je tegen de zon in fotografeert, moet je er voor zorgen dat je de zon niet in beeld krijgt. Het wordt dan een witte uitgebeten vlek zonder kleurinformatie, waar je ook niets mee kunt in de nabewerking.

 

Hoe meer je zoomt, hoe sterker de stralen in je beeld komen. Let ook op de plek waar je gaat staan om de zonneharpen te fotograferen. Meestal heb je meer kans aan de rand van de bossen waar het zonlicht beter door de bomen schijnt. Let ook op de plekken waar het zonlicht op de grond valt. Ook handig is je statief te gebruiken. Het is vaak wat donkerder in het bos, zodat je al snel wat langere sluitertijden hebt.

Probeer bij een paddenstoel op gelijke hoogte te gaan zitten, fotografeer laag bij de grond. Of gebruik je beweegbare scherm als je dit op je body hebt. Verwijder storende takjes of blaadjes. Wil je graag een warme uitstraling van de paddenstoelen in je foto, zet de witbalans dan op schaduw of bewolkt. Het scherpstellen van een paddenstoel kan nog wel eens lastig zijn, vooral die hele kleintjes. Je kunt je camera op handmatig scherpstellen zetten, en dan bepaal je zelf wat je scherp in beeld wilt hebben.

​Ik hoop dat jullie wat aan deze tips hebben, en wens jullie veel mooie fotomomentjes toe.

 

Ik zou het fijn vinden als je een reactie wil achter laten.

  

Lieve groet, Nelleke Wallenburg 

© 2018 Peter Haitsma

peter@photographyandbooks.com

Boeksz & Fotografie, de plek voor fotografie- en natuurliefhebbers

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Pinterest Boeksz